Scissors

And does anyone know how wide it is between every point on these Fiskars Scallop decorative scissors? Can’t find any info on that…

Fiskars Scallop 8202

Fiskars Scallop

Tags: , ,

10 Responses to “Scissors”

  1. Elisabeth Says:

    If it’s scissors for paper, it would not work on fabric… I know it, because I tasted it myself!

    But you can find scissors especially made for fabric: http://en.wikipedia.org/wiki/Pinking_shears

    • Maria Says:

      I know there’s pinking scissors like that esp. for fabric, but I want the curved type edges seen on real 18th century dresses and I haven’t found any other scissors for that which could work. =/

  2. Berg Says:

    Fiskars är så dyra, jag ska titta efter de här nästa gång jag går till Panduro

    http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?id=IXS790&OPT=POS&SIDNR=2

    Billiga, så det gör ju ingenting om det går åt skogen (och jag ska försöka att inte smaka på dem). Jag kan återkomma med kortfattad recension om du är intresserad.

    • Maria Says:

      Fiskars är BRA grejer så då bryr jag mig inte om priset
      Nu funkade inte länken helt, men jag har sett att Panduro har sådana saxar, hittar dock inga Fiskars mönstersaxar på deras hemsida… =/ En föregående talare sa att de som Fiskars har är gjorda för papper (vilket jag visste men tänkte prova på tyg ändå XD) – hon iaf hade provat dem och de funkade inte på tyg. =/

  3. Berg Says:

    ETA: I stand corrected. Några av saxarna jag länkade till VAR visst Fiskars. För 32:- styck. Här ska testas.

  4. Berg Says:

    Hmmm, länken funkar för mig. Huh.
    De i den här gruppen http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=300634 är Fiskars, i alla fall verkar de vara identiska med de på Fiskars svenska sida. Jag har ju inte sett dem än, men misstänker att de gör ganska små former. Alternativet är ett kombinera två metoder, som här (längst ned på sidan) http://www.songsmyth.com/1780-gown-n-petti/1780petticoat.html

    • Maria Says:

      Jo, de ser ut som fiskars, men jag tror det är en “wannabe”, hehe – alla andra fiskars saxar står det ju att det är fiskars på i produktbeskrivningen. Fast man kan ju testa som sagt, de var ju inte dyra och man får säkert användning av dem nånstans, hehe =D

      Jo, jag har sett den andra sidan gällande att klippa bågar med sicksacksax, men jag var lat och tänkte utforska alternativet saxar med bågar först, hehe ;P Å andra sidan var det ju ganska snyggt, så man kanske satsar på det ändå. ^^

  5. Berg Says:

    Av en slump hamnade jag på Panduro i Skärholmen idag och de hade en del av saxarna jag försökte länka till. Tyvärr var alla inplastade så jag kunde inte se så noga, men den som hade halvcirkelformat mönster mätte inte mer än 2 cm per halvcirkel, kanske mindre. Dock kostade de bara 32:- även i den fysiska butiken, så jag ska köpa en på vinst och förlust när jag känner att jag kan okynneshandla lite (typ den 25:e :P)

  6. cattis Says:

    jag har hittat tygsaxar med sådant mönster, det är Fiskars såklart.

    http://www.amazon.com/Fiskars-97917097-Scallop-Fabric-Shears/dp/B000B7OSSM/ref=sr_1_182?ie=UTF8&s=home-garden&qid=1232048877&sr=1-182

    http://www.amazon.com/Fiskars-Fabric-Shears-2-Right-Handed/dp/B000CF708S/ref=sr_1_143?ie=UTF8&s=home-garden&qid=1232048752&sr=1-143

Leave a Reply

